Yritykset ja asiakkaat kohtaavat ja keskustelevat toistensa kanssa niin kasvokkain, verkossa ja somessa kuin mediassakin.
Jokaisen yrityksen maine syntyy juuri näistä kohtaamisista. Hyvä maine syntyy esimerkiksi siitä, että yrityksen tuotteet ja palvelut ovat laadukkaita, yritys kuuntelee asiakkaitaan ja yritys toimii vastuullisesti.
Maineella on suora yhteys myös sinun yrityksesi menestykseen. Parantamalla mainettaan jokainen yritys voi lisätä tuotteidensa ja palvelujensa myyntiä. Hyvämaineinen yritys onnistuu paremmin myös saamaan rahoitusta ja työntekijöitä.
Maine syntyy joukkuepelillä
Maineen luominen kuuluu organisaatiossa kaikille, ei esimerkiksi vain yrittäjälle tai johtajalle. Maine syntyy organisaation kaikesta tekemisestä ja myös sidosryhmien tuesta. Nykyisin yhä tärkeämpää on saada myös some- ja mielipidevaikuttajat pitämään peukkuja yritykselle.
Liian usein maineesta puhutaan vasta kun on se on koetuksella. Koronakriisi on ollut poikkeusaikaa yrityksille ja niiden asiakkaille. Moni asiakas hakee turvaa erityisen paljon nimenomaan hyvämaineisista yrityksistä ja niiden tutuista tuotteista ja palveluista.
Yrityksen tehtävä on ymmärtää asiakkaitaan, yhteistyöyrityksiään ja sidosryhmiään eikä päinvastoin. Kannattaa selvittää asiakkailta, miten he ymmärtävät yrityksesi. On tärkeää asettua asiakkaiden asemaan, sillä hehän tuovat myyntieurot sinulle.
Yrittäjä, mitä asiakkaasi odottavat sinulta? Millä teoilla aiot vastata näihin odotuksiin? Entä millaisella maineella autat myös täysin uusia asiakkaita löytämään yrityksesi?
Artikkelin kirjoittaja on YritysEspoon luovien alojen yritysasiantuntija, KTM, FM Ville Tolvanen. Ville sparraa nykyisiä ja tulevia yrittäjiä elinvoimaisen liiketoiminnan käynnistämisessä ja kehittämisessä. Hänen asiakkaitaan ovat luovien alojen tekijät ja myös kaikki muut yrityksen perustamista tai kehittämistä pohtivat.