Tiesitkö, että verkkosivusi vierailija muodostaa mielipiteensä sivustasi ennen kuin ehdit räpyttää silmiäsikään – 0,05 sekunnissa – ja sitten hän joko jää tai lähtee. Sinulla on siis vain tuon verran aikaa tehdä mahtava ensivaikutelma. Verkkosivujen ensivaikutelmasta 94 % muodostuu visuaalisuudesta. Verkkosivujen visuaalisuudella voit sekä houkutella ihmisiä sivuillesi tai menettää potentiaalisia asiakkaita. Ihminen rekisteröi visuaalisuutta 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstiä.
Elämme visuaalisuuden keskellä ja aivomme on rakennettu ymmärtämään visuaalisuutta paremmin. Havainnoimme visuaalisuutta 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstiä. Katsomme verkkosivusta kaikki kuvat ja luemme vain 20 % tekstistä. Verkkosivujen suosio perustuu hyvin paljon ensivaikutelmaan. Verkkosivujen ensivaikutelmasta 94 % muodostuu visuaalisuudesta. Nämä kaikki huikeat luvut perustuvat tutkimuksiin. Jos kerron, että ostopäätökset tehdään jopa 90 % pelkän visuaalisuuden perusteella, todennäköisesti ihmettelet, voiko tämä pitää paikkaansa. Suurin osa tästä tapahtuu alitajuisesti, minkä vuoksi meidän täytyy oppia myös vaikuttamaan tähän alitajuiseen prosessiin.
Kaikki lähtee ensivaikutelmasta ja päätyy aina siihen haluttuun toimintoon (konversio, esimerkiksi tuotteen ostaminen) asti.
Miksi ensivaikutelma on niin tärkeä?
Muistat varmaan paljon kertoja, jolloin muodostit jostakin ihmisestä tai asiasta ensivaikutelman? Meillä kaikilla on kokemuksia siitä, miten tärkeää on tehdä hyvä ensivaikutelma.
Verkkosivuilla ensivaikutelman tuloksena vierailija joko jää sivuillesi tai poistuu muualle. Visuaalisuuden eri elementit saavat aikaan tunteita ja tunnelmia sekä saavat ihmiset toimimaan tietyllä tavalla. Voit siis helposti koko ajan menettää tuossa minihetkessä aina potentiaalisen asiakkaan. Tai voittaa sellaisen. Jotta pääset askeleen eteenpäin – edes kertomaan tuotteesta.
Yrityksen visuaalisuus
Suurin osa ihmisistä muodostaa mielipiteensä yrityksestä pelkästään verkkosivujen perusteella. Ei siis suinkaan riitä, että verkkosivut ovat olemassa, niiden visuaalinen houkuttelevuus on toimivuuden ja tuottavuuden kannalta tärkeimpiä asioita. Visuaalisuus ratkaisee, jääkö ihminen päätymilleen sivuille vai suuntaanko muualle. Älä kuitenkaan toteuta visuaalisuutta toiminnallisuuden kustannuksella. Kävijä punnitsee nopeasti, löytääkö hän etsimänsä tiedon helposti ja onkin selvinnyt, että ihmiset kokevat helpommaksi yksinkertaiset ja selkeät sivut.
Matka kohti tilannetta, että asiakas tutustuu tuotteeseen sisältää paljon vaiheita, joilla saatat karkottaa potentiaalisen asiakkaan ikuisiksi ajoiksi tai saada hänestä kanta-asiakkaan.
Sanonta, että myynti vaatii luottamuksen, toteutuu myös verkossa. Jos yritys ei anna ammattimaista kuvaa itsestään, on vaikea uskoa, että sen tuotteetkaan ovat sen parempia tai niihin ei haluta edes tutustua. Siksi paraskin tuote jää helposti verkkokaupan hyllylle, jos yritys ei vakuuta. Yli 70 % ihmisistä muodostaa koko yrityksestä kuvan sen verkkosivujen perusteella. Verkkosivuista täytyy aistia, että uskot itse tuotteeseenne.
Panosta tuotekuviin
Jos saat vierailijan jäämään sivuillesi, todennäköisyys tutkimusten mukaan on, että hän silmäilee kaikki kuvat. Siis KAIKKI kuvat! Muistatko itse ostaneesi jotakin verkosta näkemättä siitä kuvaa?
Erityisesti tuotekuvien täytyy olla laadukkaita ja kaikkien kuvien valinta on kriittistä. Tuotekuvat kannattaa teettää ammattilaisella. Niihin voi keksiä jotain yllätyksellisyyttä pilaamatta sitä, että kuva antaa tuotteesta selkeän kuvan. Kuvia voi yhdistää, tehdä videopätkän tai muuten luoda haluttu mielikuva tuotteesta. Usein tuote halutaan nähdä eri kulmista, jonka mahdollistaa esimerkiksi kuvasarja. Jos sinulla on verkkokauppa, jossa on paljon tuotekuvia samalla sivulla, tee kuvista niin yhtenäiset kuin mahdollista. Erilaiset kuvat (esimerkiksi ilman taustaa ja taustan kanssa) tekevät heti sekavan vaikutelman. Harkitse kuvien suurentamista ja pienemmän määrän laittamista samalle sivulle.
Väreillä luot tunnelmaa ja herätät tunteita
Värien valinta on yleensä ensimmäinen asia ja tärkein. Aivomme rekisteröivät värit ensimmäisenä.
Elämme värien keskellä. Ne ovat uskomattoman vahva viestinnän elementti. Teemme usein ostopäätöksiä nopeasti ja värit voivat yksin vaikuttaa ostopäätökseemme jopa 90 %! Värien on todettu selkeästi nostavan konversiota. Värien vaikutusten ymmärtämisellä ja toteuttamisella on suuri rooli yrityksen tuloksen kannalta. Värien valintaan yrityksen väreistä tuotteen pakkaukseen ja asiakirjoihin kannattaa panostaa.
Ostaminen täytyy olla helppoa ja sivujen tulee täyttää odotukset
Jopa korona-aikaan haluamme saada kaiken nopeasti tehtyä. Verkossa ostamiseen liittyy jo lähtökohtaisesti oletus, että ostaminen tai tiedon saaminen on nopeaa ja helppoa. Jokaiseen klikkaukseen liittyy odotuksia, jotka sinun täytyy voida täyttää. Muista, että jos kävijä törmää sellaiseen, josta hän ei pidä, hän ei tutkimusten mukaan tule takaisin.
Rakenna polku, jonka kautta kävijän pitää mennä tehdäkseen lopulta sivuillasi sen, minkä olet määrittä nyt tavoitteeksi. Visuaalisuudella pystyt kertomaan, mitkä asiat ovat tärkeämpi ja johdattamaan asiakkaan etenemään tietyssä järjestyksessä. Googlen analytiikka on mahtava väline seurata, mistä ihmiset tulevat, paljonko ihmisiä poistuu vain etusivun nähtyään (tämä ei aina johdu huonosta visuaalisuudesta, vaan myös siitä, mitkä sisällöt kiinnostavat eniten juuri näitä ihmisiä). Bounch rate* on yksi asia, jota kannattaa ehdottomasti seurata.
Pienin määrä klikkauksia ei aina ole optimaalisin. Jälleen sukellamme psykologiaan ja alitajunnan maailmaan; parasta olisi ymmärtää jokaisen klikkaukseen johtaneet syyt. Ihmiset rakastavat klikkailla, vaikka samaan aikaan haluavat päästä maaliin mahdollisimman nopeasti. On sinusta kiinni, kuinka paljon syöttejä pystyt laittamaan matkan varrelle menettävättä asiakkaita.
Visuaalisuudella myyt verkossa ja myös oston jälkeen
Visuaalisuuteen perustuvat somekanavat jatkavat kovaa kasvua, samoin kuvahaut. Jos käytät muita kanavia verkossa, pyri käyttämään samoja tuotekuvia ja minimoi kaikki teksti. Mitä enemmän kommunikoimme visuaalisesti, sen nopeammin ja helpommin saamme viestin perille.
Ajattele aikaa, kun ostaja odottaa tuotetta oston jälkeen. Ostotapahtuma jatkuu aina odotetun tuotteen saapumiseen, pakkauksen (minkä näköisen?) avaamiseen ja tuotteen käyttöönottoon. Voisiko sinun asiakkaan oston kruunata tuotteen mukana oleva, mahdollisimman personoitu mukava viesti yritykseltä ja tyylistä tinkimättä loppuun asti kaikki muut asiakirjat? Näin kerrot myös, että asiakas on tärkeä.
5 VINKKIÄ VERKKOSIVUJEN MYYNNIN PARANTAMISEEN VISUAALISUUDELLA:
- Panosta visuaalisuuteen. Muista ensivaikutelman tärkeys. Mieti, minkä tunteen ja tunnelman haluat sivujesi välittävän, kun asiakas tulee niille. Testaa toteutuuko.
- Ota huomioon ihmisten kiire ja pienet mobiiliruudut. Käytä visuaalisuutta välittääksesi tietoa selkeästi ja tekemällä prioriteetit selviksi. Testaa aina kaikilla näytöillä.
- Yksinkertaisuus on kaikessa aina varminta. Liikaa elementtejä tekee verkossa nopeasti sekavan kokonaisuuden, josta on vaikea löytää etsimäänsä ja saada selkeää kokonaiskuvaa.
- Varmista, että nettisivuilla tuote-ja henkilökuvat ovat laadukkaita. Mieti, miten saat tuotekuvista houkuttelevia ja kilpailijoista erottuvia.
- Mieti, miten haluaisit vierailijan etenevän kohti toivottua toimenpidettä. Haluatko hänen tilavaan uutiskirjeen tai ostavan tuotteen? Rakenna päämäärään tähtäävä houkutteleva polku. Pidä aina esillä vain juuri siihen vaiheeseen liittyvä tieto. Laita linkkien taakse tieto, joka vaatii enemmän tekstiä, anna kuvien puhua.